کد خبر: 40761تاریخ انتشار : ۱۹:۴۰:۳۳ - شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷

فرزاد خلفی - پژوهشگر

مجموعه سازی حقوقی و سیاسی علیه آمریکا

بهره‌گیری از ابزار دیپلماسی و هنر مذاکره برای اقناع‌سازی کم‌هزینه‌ترین انتخاب برای پیش‌برد اهداف سیاست خارجی است. رجوع به آرای بین‌المللی در شرایطی که یک کشور به نقض آشکار حقوق دیگری اقدام می‌کند، راه حل مناسب و منطقی است.

مجموعه سازی حقوقی و سیاسی علیه آمریکا

بهره‌گیری از ابزار دیپلماسی و هنر مذاکره برای اقناع‌سازی کم‌هزینه‌ترین انتخاب برای پیش‌برد اهداف سیاست خارجی است. رجوع به آرای بین‌المللی در شرایطی که یک کشور به نقض آشکار حقوق دیگری اقدام می‌کند، راه حل مناسب و منطقی است.
افزایش سهم و نقش یک کشور در ترتیبات نظام بین‌الملل گرچه متاثر از مؤلفه‌های قدرت و ظرفیت ملی است ، اما بکارگیری توانایی‌های دیپلماتیک و تدبیرهای هوشمندانه برای مجوعه‌سازی در رسیدن به اهداف، مهم‌تر است.
وزارت امورخارجه کشورمان به دلیل بدعهدی آمریکا و نقض برجام که ناشی از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای موسوم به برجام بود ، به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد و خواستار بررسی موضوع شد.
دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه حکم موقت خود را در پرونده شکایت از آمریکا به دلیل بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اعلام و از دولت آمریکا خواست تا صدور حکم نهایی، موانع صدور اقلام بشردوستانه به ایران را برطرف کند.
دیوان بین‌المللی دادگستری در رای خود از آمریکا خواسته است تا موانع صدور اقلام بشردوستانه به ایران از جمله دارو، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، لوازم کشاورزی، قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری و خدمات فنی مورد نیاز آن را رفع کند.
این رای پیروزی مهم حقوقی و سیاسی در صحنه بین‌المللی برای کشورمان است و اتفاقی دیگر برای نکوهش اقدام آمریکا توسط مهم‌ترین مرجع حقوقی بین‌المللی و تنها بودن آمریکا در سیاست‌های خصمانه است. رای لاهه حلقه‌ای از زنجیره مجموعه‌سازی حقوقی ایران علیه آمریکا و سندی معتبر برای پررنگ شدن نگاه متفاوت و همچنین عزم جدی اروپا، چین و روسیه در همکاری با ایران می‌تواند باشد.
دولت کنونی آمریکا پیش‌بینی ناپذیرترین و نامتعارف‌ترین دولت از زمان استقلال این کشور (سال ۱۷۷۶ میلادی) است. رییس جمهور کنونی آمریکا برآیند نخبگان آمریکا نیست، گرچه به نظر می‌رسد ترامپ افرادی از جنس خود را دور خود جمع کرده است.
برخی در داخل کشور غرب را یک مجموعه واحد اعم از اروپا و آمریکا می‌دانند و قایل به تفاوت رویکرد اروپا و آمریکا با ایران نیستند اما اروپا به عنوان اتحادیه‌ای بین‌المللی با توجه به رویکرد، مواضع و سیاست‌های دولت‌های گذشته و کنونی کشورمان ، فاصله و یا همراهی متفاوتی را با آمریکا در مقاطع مختلف از خود بروز داده است.
دیپلماسی فعال کشورمان با شناسایی ظرفیت‌های ژئوپلتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیک می‌تواند سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایی آمریکا را با چالش جدی مواجه کند. باید به اروپا بفهماند که دنباله‌روی از آمریکا به استقلال و حیثیت بین‌المللی این قاره کهن لطمه‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌سازد.

رویکرد نگاه به شرق نباید به رویکرد نگاه به غرب لطمه وارد کند . چین و روسیه و اروپا را باید در یک سبد دیپلماتیک دید. جهت‌گیری دیپلماسی کشورمان باید به سمت تحکیم و قفل شدن منافع مشترک با چین و روسیه و عمق بخشیدن به ارتباطات استژاتژیک باشد. به هر میزان دامنه منافع مشترک ایران با اروپا، چین و روسیه افزایش یابد، به همان میزان از قدرت آمریکا کاسته و اثرات تحریم‌ها نیز کاهش می‌یابد.

کلمات کلیدی :