کد خبر: 42158تاریخ انتشار : ۳:۳۰:۵۸ - شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷

عباس نصر- پژوهشگر

بصیرت مدرس لازم است

حال که رفتن افشانی شهردار و برخی وزرا و استانداران قطعی شده بدون اینکه بخواهیم اشخاص را در نظر بگیریم، ارزیابی قانون بازنشستگی مدیران نشان می‌دهد ضرر این قانون بیش از منفعت آن بود. البته اگر مجلس یا شورای نگهبان قوی داشتیم که همچون مدرس نظر می‌دادند و می‌گفتند اجرای این قانون برخلاف انعقاد قراردادهای دولت است که با مسئولان کنونی بسته و قانون جدید باید در پایان این دوره اجرا شود، بسیار بجا بود. ولی بصیرت مدرس کجا و بصیرت اینان کجا؟ نمایندگان در دوره مدرس حقوق خود را افزایش دادند. مدرس به عنوان ناظر فقهی مجلس اعلام کرد بنویسید اجرای این قانون از ابتدای دوره بعد تا تائید نماییم. چون دولت و نظام طبق این حقوق فعلی با شما قرار گذاشته که بیایید و برای ۴سال نمایندگی کنید.

بصیرت مدرس لازم است

حال که رفتن افشانی شهردار و برخی وزرا و استانداران قطعی شده بدون اینکه بخواهیم اشخاص را در نظر بگیریم، ارزیابی قانون بازنشستگی مدیران  نشان می‌دهد ضرر این قانون بیش از منفعت آن بود. البته اگر مجلس یا شورای نگهبان قوی داشتیم که همچون مدرس نظر می‌دادند و می‌گفتند اجرای این قانون برخلاف انعقاد قراردادهای دولت است که با مسئولان کنونی بسته و قانون جدید باید در پایان این دوره اجرا شود، بسیار بجا بود.  ولی بصیرت مدرس کجا و بصیرت اینان کجا؟ نمایندگان در دوره مدرس حقوق خود را افزایش دادند. مدرس به عنوان ناظر فقهی مجلس اعلام کرد بنویسید اجرای این قانون از ابتدای دوره بعد تا تائید نماییم. چون دولت و نظام طبق این حقوق فعلی با شما قرار گذاشته که بیایید و برای ۴سال نمایندگی کنید.

حالا مجلس قانون گذرانده که شورا به انتخاب مردم تشکیل شود و شهردار را برای ۴سال انتخاب کند. همچنین دولت، وزرا و استانداران را انتخاب کند. بعد از انجام این کار وسط راه قانون جدیدی می‌گذرانند که به هر دلیلی از جمله سن شهردار یا وزیر یا استاندار زیاد است و باید کنار بروند. این قانون وفای به عهد نظام را زیر سوال می‌برد؛ ایرادی که به ترامپ گرفته می‌شود این است که وی قابل اعتماد نیست. حال ما، بین خودمان و به نام قانون، عدم وفای به عهد را جاری کرده‌ایم قانونی هم کردیم. به این ترتیب این روش در بین راه به برنامه‌ها ضرر می‌زند. آیا افرادی که مسئولیت‌ها را می‌پذیرند یک طرف قرارداد نیستند که اگر به وظیفه خود عمل می‌کنند نظام حق لغو یکجانبه قرارداد خود را ولو به نام قانون ندارد؟ مگر سود این کار در پایان دو سه ساله پایان این دوره چقدر مهم و اضطراری است که باید ثبات مدیریت کشور به هم ریخته شود. به این اسم که می‌خواهیم جوان‌گرایی کنیم آیا از صد راه دیگر این جوانگرایی میسر نبود و آیا در فرصت تا پایان این دوره، جوانان فقط از این طریق شق القمر می‌کنند و از راه‌های دیگر و یا در دوره چهار ساله بعد نمی‌توانند کاری بکنند؟

به نظر می‌رسد این برنامه‌ها از اتاق فکری برمی‌خیزد که می‌خواهد شوراها به ویژه شورای تهران و دولت روحانی را در چرخه سردرگمی تغییر مدیران مبتلا به فرصت سوزی کند تا ثابت کند از این دولت و جناح کاری برنیامد. واقعا بسیار برای کسانی مثل رئیس مجلس متاسفیم که یا متوجه نیست و بازی می‌خورد و یا خودش همراه است وگرنه با یک تبصره می‌توانستند  اجرای این کار و قانون خوب را به پایان دوره دولت و شوراها حواله دهند و این همه کشاکش و هرز رفتن نیرو و بی‌ثباتی و بگو مگو ایجاد نمی‌شد. ما صدتا مسئله دیگر داریم که در اولویت است ولی آیا باید به این موضوع لرزان کننده مدیریت‌ها اهتمام کنیم؟ همه را به جان هم بیندازیم که آیا  قانون را اجرا کنیم یا مصلحت مدیریت را در نظر بگیریم؟ یا گفته شود فلانی قانون‌گراست که خودش کنار رفت و فلانی دوستدار کرسی قدرت است که این کار را اشتباه می‌داند؟ واقعا با این نوع قانونگذاری خودمان را مسخره کرده‌ایم وچقدر بچه‌گانه عمل می‌کنیم! حیف از مالیات مردم که هزینه این رفت و آمدها و کشمکش‌ها می‌شود.

کلمات کلیدی :