کد خبر: 44394تاریخ انتشار : ۴:۴۷:۰۳ - دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷

هاشم چنگیزی- روزنامه نگار

دو بال بهتر است یا چهارچرخ؟!

یکی از صنایع پرحاشیه، کم بهره، بی‌کیفیت و البته درآمدزا برای دولت، صنعت خودروسازی است. صنعتی که علی‌رغم همه تلاش‌های دولت در رفع مشکلات آن، همواره پرمدعا بر طبل بی‌پولی خود می‌کوبد بی‌آنکه ذره‌ای بر کیفیت محصولات خود نظارت کند و یا به فکر افزایش سطح کیفی آن باشد. کشته شدن سالانه حدود ۱۸۰۰۰ نفر در سوانح رانندگی، اگر چه به دلایل مختلف صورت می‌گیرد اما بخش عمده‌ای از علل تصادفات جاده‌ای به عدم ایمنی و استاندارد نبودن خودروها باز می‌گردد. افزایش قیمتِ بدون توجیه خودرو و قطعات آن همراه با کاهش خدمات و افت محسوس کیفی محصولات خودرویی، دیگر امری نسبتا عادی و روزمره شده است. انواع گزارشات و شکایات مردمی از سراسر کشور، از خودروهای صفر خریده شده معیوب، روز به روز محبوبیت این شرکت‌ها را کاهش می‌دهند. اما آن‌ها با ترفندهای تبلیغاتی و بازاریابی و ایجاد حباب‌های تعمدی در بازار خودرو سعی در حفظ بازار به نفع خود دارند.

دو بال بهتر است یا چهارچرخ؟!

یکی از صنایع پرحاشیه، کم بهره، بی‌کیفیت و البته درآمدزا برای دولت، صنعت خودروسازی است. صنعتی که علی‌رغم همه تلاش‌های دولت در رفع مشکلات آن، همواره پرمدعا بر طبل بی‌پولی خود می‌کوبد بی‌آنکه ذره‌ای بر کیفیت محصولات خود نظارت کند و یا به فکر افزایش سطح کیفی آن باشد. کشته شدن سالانه حدود ۱۸۰۰۰ نفر در سوانح رانندگی، اگر چه به دلایل مختلف صورت می‌گیرد اما بخش عمده‌ای از علل تصادفات جاده‌ای به عدم ایمنی و استاندارد نبودن خودروها باز می‌گردد. افزایش قیمتِ بدون توجیه خودرو و قطعات آن همراه با کاهش خدمات و افت محسوس کیفی محصولات خودرویی، دیگر امری نسبتا عادی و روزمره شده است. انواع گزارشات و شکایات مردمی از سراسر کشور، از خودروهای صفر خریده شده معیوب، روز به روز محبوبیت این شرکت‌ها را کاهش می‌دهند. اما آن‌ها با ترفندهای تبلیغاتی و بازاریابی و ایجاد حباب‌های تعمدی در بازار خودرو سعی در حفظ بازار به نفع خود دارند.

در آخرین اقدام اخیر نیز که با ثبت‌نام های عجیب خود شگفتی‌هایی تاریخی آفریدند؛ از پیش فروش خودروهای نامعلوم گرفته تا تحویل پراید به جای خودرویی دیگر! یا تحویل پرشیا با رینگ معمولی و قالپاق! همه و همه از شاهکارهایی است توسط خودروسازها انجام می‌شود. اگر منصف باشیم می‌بینیم در شرایطی که مردم به نان شب محتاج هستند چه زیرکانه به آن‌ها خودروی بی‌کیفیت قالب ‌شده.

اما همه صنایع ملی ما، همچون خودروسازی نیست. نمایشگاه ملی صنایع هوا و فضا کیش اذرماه جاری، چشم‌انداز دیگری از شکوه علمی و قدرت تکنولوژی ایران را به رخ می‌کشاند. تنوع محصولات، کیفیت، قیمت و نوآوری‌های صورت گرفته در این صنعت آنچنان چشمگیر است که هنگام بازدید از این نمایشگاه، هر چند لحظه می‌خواهید مطمئن شوید که آیا این محصولات واقعا تولید ایران هستند؟

دقت در ساخت، خلاقیت در قطعه سازی و قیمت تمام شده محصولات صنعت هوایی می‌تواند راهنمایی برای سایر صنایع باشد. ساخت انواع پهبادهای نظامی، تفریحی، تجاری انواع بالگردها با کاربردهای مختلف نظامی، امدادی و.. ساخت و توسعه قطعات استراتژیک و ریکاوری انواع پرنده‌های کوچک و بزرگ توسط متخصصین ایرانی تنها بخشی از توانمندی‌ها و پتانسیل بالا ایران در این حوزه می‌باشد.

شاید بد نباشد، تولید کنندگان خودرو از مهندسین صنایع هوایی استمداد بگیرند و شاید بهتر باشد از این پس به جای تولید خودروهای زمینی انواع هلیکوپتر و پرندگان الکترونیکی صورت بگیرد. شاید اینگونه هم حوادث جاده‌ای کم شود، هم ترافیک و هم آلودگی هوا. چه کسی می‌داند، کدام بهتر است دوبال یا چهارچرخ؟! البته امیدوارم که این عزیزان به پیروی از خودروسازان، به جای تحویل مثلا بوئینگ ۷۴۷، آنتونوف تحویل ندهند.

 

کلمات کلیدی :