کد خبر: 48311تاریخ انتشار : ۶:۲۷:۲۴ - یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

علی صدوق، مدیر عامل هتل دریایی ترنج:

ایرلاین ویژه کیش به کشورهای مسلمان، می‌تواند گردشگران مسلمان را جذب کند

منطقه آزاد کیش به لحاظ گردشگری می‌تواند مقصد بسیار خوبی برای گردشگران باشد. این منطقه ظرفیت‌های فراوان توریستی دارد که در صورت برنامه‌ریزی درست می‌توان از آنها بهره‌مند شد. اما موانع و محدودیت‌های فراوانی هم در این خصوص وجود دارد. در رابطه با همین موضوع با علی صدوق، ایده پرداز، سازنده و مدیر عامل هتل دریایی ترنج گفتگویی داشتیم.

ایرلاین ویژه کیش به کشورهای مسلمان، می‌تواند گردشگران مسلمان را جذب کند

گفت و گو از علیرضا ترخانی – خبرنگار روزنامه مستقل
منطقه آزاد کیش به لحاظ گردشگری می‌تواند مقصد بسیار خوبی برای گردشگران باشد. این منطقه ظرفیت‌های فراوان توریستی دارد که در صورت برنامه‌ریزی درست می‌توان از آنها بهره‌مند شد. اما موانع و محدودیت‌های فراوانی هم در این خصوص وجود دارد. در رابطه با همین موضوع با علی صدوق، ایده پرداز، سازنده و مدیر عامل هتل دریایی ترنج گفتگویی داشتیم.
متن این گفتگو به شرح زیر است:
-از شما به عنوان فردی که در عرصه گردشگری فعالیت دارید و پیشکسوت محسوب می شوید، این سوال را دارم که شما آینده صنعت گردشگری در کشور و به ویژه در کیش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در مبحث گردشگری با توجه به پتانسیل‌هایی که در کشور است باید گردشگری را به سمت اقدامات جدید هدایت کنیم. ایده‌هایی را می‌توانیم در مناطقی از کشور اجرا کنیم و از طریق آن، جذب گردشگر داشته باشیم. هتل دریایی ترنج، اولین هتلی است که بر روی آب ساخته شده و مشابه آن را در بین کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس نداریم. در دنیا تنها در مجمع الجزایر مالدیو می‌توانید نمونه این کار را ببینید. اجرای طرح این هتل، ایده خوبی بود و جذب گردشگر به همراه داشت. این سبک کار در صنعت گردشگری اثرگذار است. در صنعت گردشگری باید از کارهای تکراری پرهیز کنیم. گروه‌ها و شرکت‌های فعال در این حوزه، باید ایده های نو بیاورند. به کمک ایده‌های جدید پولسازی میسر می‌شود.

– چشم انداز ١٠ساله شما درارتباط با کیش چیست؟ چه ابزار و امکاناتی را می توان فراهم کرد که کیش در این ١٠سال به دوبی برسد؟ آیا چنین امکانی وجود دارد؟
اگر سیاست‌های پیش رو، همان سیاست‌هایی باشد که در زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی، اتخاذ و اجرا شد؛ بله می شود.
بنا بر این بود که کیش یک منطقه آزاد باشد و همان سبکی که در مناطق آزاد دنیا است، اینجا هم اجرا شود. اگر به همان سیاست اولیه برگردیم، همان سیاستی که قرار بود بر اساس آن، اینجا کیش شود و افقی برای آن دیده بودند که ما هم مانند کشورهای عربی پیشرفت کنیم، حتما به پیشرفت می رسیدم؛ اما تغییر سیاست مدیران، که هر روز اتفاق می‌افتد، اصلا به نفع منطقه آزاد کیش نیست. شاهدیم که بعضا به جای پیشرفت، در جا می زنیم، گاه به عقب می‌افتیم و گاهی حتی قوانین مناطق آزاد سخت‌تر از جاهای دیگر می شود. پیش‌تر قوانین مناطق آزاد نوشته شده است؛ از مدیران خواهش داریم، همان چیزی که در مورد مناطق آزاد نوشته شده را اجرا کنند. در این صورت سرمایه‌گذاران به مناطق آزاد جذب می‌شوند و این منطقه پیشرفت خواهد کرد. کیش ظرفیت‌های فراوان دارد، به عنوان مثال: بهترین دریا و بهترین ماسه، کوچک بودنش این منطقه یک ویژگی مثبت است. از زمان قدیم کیش، مکانی خاص بوده است. اگر طبق ضوابط و قوانین آزاد عمل کنیم و سلیقه ای برخورد نکنیم و مثلا یک روز نگوییم جزء استان هرمزگان است و باید مالیات و بیمه بدهد؛ شاهد پیشرفت‌هایی خواهیم بود.
قوانین کیش در کتاب «قوانین مناطق آزاد» نوشته شده است. البته هم اکنون نیز به علت پروازهای منظم به مسقط، مهمان عمانی زیاد دارم که همگی اذعان می‌کنند که اینجا خیلی بهتر از مسقط عمان است یعنی ما آمادگی این را داریم که روزی بگوییم از دبی بهتر هستیم اما با سیاست‌های کنونی خیر.

-آقای مهندس اکنون که شاهد جهش در قیمت دلار هستیم، جنابعالی به عنوان یک سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری، مستحضرید که اعزام مسافرین و گردشگران ایرانی به دوبی کمتر شده است، راهکار شما برای تلقین این تفکر به جامعه که نیازی به آنتالیا و دوبی نداریم،چیست؟
از منظر مسائل شرعی و عرفی محدودیت‌هایی وجود دارد که اگر آنها را فاکتور بگیریم و بتوانیم یکسری آزادی‌های عرفی به مهمان‌هایمان بدهیم؛ قدم مثبتی خواهد بود.
اول اینکه از نظر تجهیزات هر چه سرمایه‌گذاران راغب شوند که سرمایه‌گذاری کنند، کار شیک‌تری انجام می شود. سطح خدمات ارتقاء می یابد و از نظر ارئه خدمات هتلی می‌توانیم با دیگر مناطق رقابت کنیم. از نظر دریا هم موقعیت ما بهتر از همه هسایگانمان است. از نظر ساختمان شهری هم همینطور است. کیش زیبایی خاص خود را دارد، ما باید خودمان را با سیاست‌هایی که کشورهای اسلامی به‌کار برددن، تطبیق دهیم. به عنوان مثال؛ برای پارک آبی، لباس اسلامی وجود دارد، می توانیم به مهمان بگوییم از لباس اسلامی استفاده کنند. هر جا ما قانون را سفت گرفتیم از جای دیگر رها می شود. اگر نگاه ها عوض شود، سوءاستفاده کشورهای خارجی از ما کمتر می شود و ما می‌توانیم گردشگران را جذب کنیم.

-من به عنوان فردی که ٨٠ کشور را دیده است، واقعا مجموعه ترنج برایم بی‌نظیر بوده است؛ اما انتقادی که از بخش خصوصی دارم این است که شیعیان از کشورهای مختلف برای زیارت امام هشتم به مشهد می آیند و زمانی که زائران ایرانی کم می‌شوند، توریست‌های خارجی این کمبود را جبران می‌کنند، چرا از این پتانسیل استفاده نکردید؟
ما تنها هتلی در کیش هستیم که علاوه بر مهمانان عمانی، مهمان‌هایی از بیروت به اینجا می‌آیند و چند روزی را در اینجا سپری می‌کنند، سپس به مشهد می‌روند و بعد به لبنان می‌روند. اهل تسنن که از عمان می آیند، فقط به کیش می آیند، که گاها ٨٠،٩٠ نفر باهم هستند.  مشکلی که وجود دارد این است که  این مسافران ابتدا به تهران می‌روند و بعد از آنجا فرودگاه عوض می‌کنند و می روند مهرآباد و بعد به کیش سفر می‌کنند. با وجود همه این سختی‌ها باز هم حاضرند به کیش بیایند. مشکل اینجاست که زیرساخت‌ها هم فراهم نیستند. ما با دولت و سازمان‌ها در رابطه با اختصاص  پرواز مستقیم از بیروت به کیش صحبت کردیم و قراربود ایرباس این کار را انجام دهد که به مشکل برخورد. به علت مسافت زیاد، بوئینگ نمی تواند این کار را انجام دهد. در لبنان برای برگزاری مراسم از هتل ترنج استقبال فراوانی شده است؛ اما مشکل پرواز همچنان وجود دارد.اردیبهشت ماه فصل تعطیلات لبنان است و از هم اکنون با جدیت مشغول برنامه‌ریزی برای اردیبهشت هستیم.
-شما گفتید بیشتر مسلمانان عمانی و لبنانی به کیش می آیند، اما اطلاع داریم که مسلمانان عراقی، کویتی و عربستانی به مشهد می آیند، آیا نمی توان در طی یک برنامه تبلیغاتی و قرارداد با تورهای گردشگری این کشورها به عنوان مثال برنامه مسافرتی نظیر ۵ شب در کیش به همراه یک بلیط رایگان رفت و آمد به مشهد، را اجرا کرد؟
راهکارهای بهتری وجود دارد. قطر هم اکنون پرواز مستقیم به مشهد دارد. در اصفهان و شیراز قطر این پایگاه را ایجاد کرده است. انشاءالله اگر برای کیش هم این زیرساخت ایجاد شود، بسیار می تواند موثر و مفید باشد.

-چرا سازمان اقدامی در این زمینه نکرده است؟
ترکیش ایر خیلی تلاش کرد که پروازهایی اختصاص دهد، اما ما همراهی نکردیم، هر هواپیمایی که از ایران به ترکیه می نشیند ۶هزار دلار سوبسید می‌گیرد، ما هم اگر این سوبسید را بگذاریم مطمئنا گردشگران فراوانی خواهند آمد.
در کشور ما یکسری موارد دست بخش خصوصی نیست اگر بتوانیم با اختیاراتمان هزینه‌ها را کاهش بدهیم و سوبسیدها را زیاد کنیم، مطمئنا جذب بالای گردشگر خواهیم داشت.

-چنانچه نکته ای در پایان مدنظر شماست بفرمایید.
اگر در بحث گردشگری به جای این همه حرف یک درصد هم عمل به آن اضافه کنند خود سرمایه‌گذار بخش خصوصی -اگر سنگی جلوی پایش نندازند- برای تامین منافعش، مسیر خود را  پیدا می کند. اگر بخش صنعت گردشگری را با همان قوانین مناطق آزاد به دست بخش خصوصی بسپاریم، مطمئنا به پیشرفت خواهیم رسید. هر جا دولت به عنوان کمک به بخش خصوصی وارد عمل شده است؛ با موانعی که ایجاد می کنند، آن بخش مختل شده است.