کد خبر: 47767تاریخ انتشار : ۱:۲۷:۴۱ - یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

محمد دردکشان دانش آموخته صنعت خودرو مطرح کرد:

مسئولین مقصرین اصلی عقب ماندگی صنعت خودروسازی ایران هستند

محمد دردکشان، کارشناس اقتصاد متخصص منطقه مالزی و جنوب شرق آسیا، در ارزیابی صنعت خودروسازی ایران اظهار داشت: صنعت خودروسازی ایران خیلی بهتر از این می‌توانست باشد اما متاسفانه به علت ضعف‌هایی که داشته نتوانسته آن پیشرفت مورد نظر را داشته باشد.

مسئولین مقصرین اصلی عقب ماندگی صنعت خودروسازی ایران هستند

گفتگو از: فرشته صائمی – خبرنگار روزنامه مستقل

محمد دردکشان، کارشناس اقتصاد متخصص منطقه مالزی و جنوب شرق آسیا، در ارزیابی صنعت خودروسازی ایران اظهار داشت: صنعت خودروسازی ایران خیلی بهتر از این می‌توانست باشد اما متاسفانه به علت ضعف‌هایی که داشته نتوانسته آن پیشرفت مورد نظر را  داشته باشد.
– برآورد کلی شما از پیشرفت صنعت خودروسازی مالزی چیست؟
با توجه تجربیات و اطلاعاتی که من دارم مالزی طی ٣٠ سال گذشته از تولید دو خودرویی که داشته است، توانسته ۶۵ مدل مختلف خودرو تولید کند که اکثر سلیقه‌ها را پوشش دهد، با اینکه بیشتر تولیداتش مونتاژ است اما تقریباً مردم راضی هستند چرا که خودروهای تولیدی از نظر ایمنی و مصرف سوخت در حد مطلوب مردم قرار دارند لذا با استقبال مردم مواجه شده است.
– با توجه به اینکه مالزی از نظر صنعت خودروسازی در رتبه‌های برتر آسیایی قرار دارد و با در نظر گرفتن این نکته که کره در رتبه بالاتری از مالزی قرار دارد، به نظر شما طی ١٠ سال آینده آیا مالزی  در این صنعت می‌تواند به کره برسد؟
با توجه به پیشرفتی که مالزی طی این مدت زمان محدود در صنعت خودروسازی داشته و رهبران و مسئولین این کشور الگوهای علمی پیشرفت را مدنظر قرار داده‌اند و خواهان پیشرفت هستند و در این زمینه به خوبی عمل کرده‌اند، احتمال می‌رود که شاید نه به اندازه کره، اما به گونه‌ای مطرح در آسیا می‌تواند در این صنعت امکان صادرات به کشورهای مختلف را داشته باشد. این کشور ٢۵ سال پیشرفت را مدیون نخست وزیر، ماهاتیر محمد است. از لحاظ عمران و شهرسازی فوق العاده پیشرفته داشته و چون دیدگاهشان به سمت کشورهای پیشرفته است و از سطح الگوپذیری بالایی برخوردار هستند قطعا پیشرفت خوبی خواهند داشت. این کشور از دو سال پیش نمایندگی خودرو را وارد دانشگاه کردند تا بتوانند از لحاظ تحقیقاتی و پژوهشی خودشان پیشرفت کرده و بتوانند در تولید تیپ‌های مختلف خودرو ایده‌های بهتری داشته باشند.
– در قیاس با سال‌های قبل از انقلاب اسلامیِ ایران یک ارزیابی مقایسه‌ای از وضعیت سابق و امروز ایران و مالزی بفرمایید:
پیشرفتی که مالزی طی این ۳۰ سال داشته خیلی عالی بوده است. در بحث مقایسه با ایران با اینکه ما پیشرفت داشته‌ایم اما می‌توانستیم خیلی بهتر از این‌ها باشیم و جای افسوس و تاسف دارد چرا که آن زمان که ایران در زمینه صنعت از قدرت بالایی برخوردار بود و حداقل در آسیا حرف اول را از این منظر می‌زده اما با توجه به الگوپذیری مالزی و پیشرفت خوبی که در طی این مدت داشته، صنعت خودروسازی ایران نتوانسته آن پیشرفت مورد نظر را  داشته باشد.
– علت پیشرفت مالزی تاکنون و عقب ماندن ایران از این پیشرفت در این حوزه را در چه می‌بینید؟
علل زیادی وجود دارد اینکه بخواهیم بگوییم مقصر یک عده یا یک گروه می‌باشند، این گونه نیست. من در این زمینه هم مردم را مقصر می‌دانم و هم بیشتر مسئولین را مقصر می‌دانم. چرا که مشکلاتی را به وجود آوردند و اجازه ندادند جامعه رشد خود را داشته باشد. به عبارتی می‌توان این طور گفت که هدایت خوبی در جامعه وجود نداشته است. به لحاظ اینکه دانشگاه یا متصدیان پیوند دانشگاه با صنعت، به دانشگاه و دانشجویان اجازه رشد و به سرانجام رساندن ایده‌ها و طرح‌هایشان را نداده‌اند. به عنوان مثال دانشجویی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌رود بسیار پیشرفت خوب و احساس مسئولیت دارد، اما در ایران برعکس این قضیه اتفاق می‌افتد و متاسفانه شاهد این قضیه هستیم که بسیاری از افراد برای اشتغال به خارج از کشور می‌روند و به راحتی کارشان را انجام می‌دهند، اما در ایران هرکسی بخواهد کاری انجام دهد بر سر راهش موانع زیادی می‌گذارند که در همه زمینه‌ها هم این رویه مشهود است.