کد خبر: 49252تاریخ انتشار : ۴:۲۳:۳۷ - چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷

ابوالقاسم عابدین‌ پور – فعال سیاسی

تغییر و اصلاح …

اگر شما معتقدید که در حال حاضر هیچ کم و کاستی وجود ندارد و جامعه واقعاً به آرمان‌ها و اهداف خود دست یافته است و نیازی به« تغییر» و «اصلاح» ندارد، احتیاجی نیست برای پر کردن «نقطه چین» در عنوان این نوشتار به خودتان زحمت بدهید!

تغییر و اصلاح …

اگر شما معتقدید که در حال حاضر هیچ کم و کاستی وجود ندارد و جامعه واقعاً به آرمان‌ها و اهداف خود دست یافته است و نیازی به« تغییر» و «اصلاح» ندارد، احتیاجی نیست برای پر کردن «نقطه چین» در عنوان این نوشتار به خودتان زحمت بدهید!
اما اگر احساس می‌کنید جدای از هر سلیقه و پسند، نیاز مبرم به «تلاش مضاعف و تغییر و اصلاح» در سطوح مختلف اجتماعی داریم، برای درست شدن نابسامانی‌ها ،نقطه چین بالا را کامل کنید!
به طور مثال، می‌توانیم چند نقطه نظر کاملاً درست را پیشنهاد کنیم:
_ تا عدالت اجتماعی درست نشود، جامعه درست نمی‌شود!
_ تا اقتصاد درست نشود، جامعه درست نمی‌شود!
_تا کشاورزی و صنعت درست نشود، جامعه درست نمی‌شود!
_ تا موضوع فرار مغزها درست نشود،جامعه درست نمی شود!
_تا بازنگری قانون اساسی درست نشود، جامعه درست نمی‌شود!
_تا شیوه برخورد با مفاسد گوناگون درست نشود، جامعه درست نمی‌شود!
و الی آخر

هر کس با هر سلیقه و تخصصی می‌تواند به جای آن چند نقطه،کلمه یا کلماتی بگذارد، و راه‌حلی برای رفع مشکلات جامعه ارائه دهد.
هر پیشنهادی که در ذهن فرض کنیم، قاعدتاً به این مطلب اذعان داریم که باید راه‌حلی منطقی و دست یافتنی وجود داشته باشد تا از حالت فعلی به ایده‌آل‌هایمان نزدیک شویم.
اگر تمام مفروضات بالا را درست بدانیم که کاملاً قابل لمس و درست هم هستند، ریشه تمام این گزاره‌ها در کجا ساخته و پرداخته می‌شود؟!
کدام نهاد است که ما را برای پاکدامنی، اخلاق مداری، سلامت ذهنی، اعتقاد به دین و مملکت، غیرت داشتن، دفاع کردن آماده می‌کند؟
کدام نهاد بذر تلاش، کوشش، صداقت و راستی را در ذهن پاک و اصلاح پذیر ما می‌کارد؟!
در تمام دنیا این وظیفه به عهده متولیان امر آموزش و پرورش کشور است.
کشوری را بیابید که آموزش و پرورشش ناقص باشد و جامعه‌اش پیشرفته!
و کشوری را بیابید که آموزش و پرورشش درست باشد و جامعه عقب‌مانده!؟
غیر ممکن است اتصال آموزش و پرورش با سطح پیشرفت جامعه، مرتبط نباشد!
وقتی می‌گوئیم «آموزش و پرورش» تمام جهات آن مد نظر است که «منزلت و معیشت» فرهنگیان، جزیی از آن است، نه همه آن!
شیوه تدوین کتاب‌های درسی!
مشخصات محیط‌های آموزشی!
ساعات حضور در مدارس و دلایل آن!
وضعیت روحی و روانی دانش آموزان و معلمان!
نگاه حاکمیت به وضعیت تعلیم و تربیت!
به‌روزرسانی شیوه‌های تدریس و فعال نگاه داشتن آن
شیوه‌های ارزشیابی معلمان و نوآموزی آنان!
شرایط و ویژگی‌های جذب و استخدام معلمین!
روشن شدن وضعیت متولیان آموزش و پرورش!
میزان نیاز و نوع نگاه مردم به آموزش و پرورش و….
چرا وقتی به روشنی می‌دانیم بی‌سامانی آموزش و پرورش، درکوتاه‌مدت و بلند مدت، ریشه همه مشکلات ماست، به فکر چاره و راه درمان نیستیم!؟ واقعاً چرا؟!
البته در خوشبینانه‌ترین حالت، این قصه سر دراز دارد!