کد خبر: 49659تاریخ انتشار : ۲۱:۰۳:۳۰ - شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷

حسن امیدوار- دبیر گروه صلح انجمن جامعه شناسي ايران

تفسیرصلح در میراث فرهنگی آیین نوروز

جامعه شناسی صلح زنجیره‌ای از ایده‌های علمی است که تلاش می‌نماید با کمک ابزارهای جامعه شناختی و مبانی نظری ضمن شناخت علمی پدیده صلح به بهبود صلح و امنیت جامعه کمک نماید. در این راستا بخشی از رسالت جامعه شناسی صلح شناخت پدیده‌هایی است که از پتانسیل تهدید و اختلال صلح برخوردارند و همچنین بخش مهم دیگر شناخت علمی مکمل‌های صلح است که می‌توانند بر جامعه اثر بگذارند و به قوام، ثبات و استحکام ساختمان صلح و به برساخت و اشاعه تفکرات صلح آمیز کمک نمایند.

تفسیرصلح در میراث فرهنگی آیین نوروز

جامعه شناسی صلح زنجیره‌ای از ایده‌های علمی است که تلاش می‌نماید با کمک ابزارهای جامعه شناختی و مبانی نظری ضمن شناخت علمی پدیده صلح به بهبود صلح و امنیت جامعه کمک نماید. در این راستا بخشی از رسالت جامعه شناسی صلح شناخت پدیده‌هایی است که از پتانسیل تهدید و اختلال صلح برخوردارند و همچنین بخش مهم دیگر شناخت علمی مکمل‌های صلح است که می‌توانند بر جامعه اثر بگذارند و به قوام، ثبات و استحکام ساختمان صلح و به برساخت و اشاعه تفکرات صلح آمیز کمک نمایند.
به نظر می‌رسد آیین نوروز ابداع هوشمندانه و کم‌نظیری بوده است که به شکل شگرفی دارای دینامیک اجتماعی است و در طول قرن‌ها یکی از کارکردهایش ایفای نقش مکمل صلح و تفسیر مجددی از توجه به نیاز جامعه به صلح بوده است.
هندسه و ساختار آیین نوروز برخوردار از عناصر و پیام‌های صلح‌آمیزی است که به طرز حیرت‌انگیزی تولید کننده احساسات مثبت و یا همان صلح ذهنی است که با آفرینش درونی صلح آمیز، یا تفکر صلح آمیز می‌تواند بستر ارزشمندی برای صلح رفتاری مهیا نماید، چنانچه امروزه جامعه شناسی احساسات، احساسات را چهارچوب یا راهنمای کنش‌های آینده کنشگران معرفی می‌نماید.
احساسات مثبت مالامال از بخشش و آشتی و برساخت ذهنی صلح آمیز در آیین نوروز می‌تواند به حل و فصل اختلافات لفظی و فیزیکی، روان شدن تعاملات و تعامل اقتصادی بیشتر و در نتیجه بهبود و رفاه جامعه کمک کند و ضمن پیشگیری به کاهش درگیری و منازعات نیز منجر شود.
نوروز به معنی روز جدید، روز روشن، مهمترین میراث و سنت ماندگار و فراگیر فرهنگ ایرانی است.
آیین نوروز به عنوان یک سنت که به مذاهب پیوند ندارد و براساس رویدادهای آسمانی و نجومی شکل یافته، یکی از زیباترین جشن‌های تاریخی تاریخ و یک میراث فرهنگی مهم برای همه بشریت است.
این جشن و سنت نیکو با احترام به انسان، خانواده و طبیعت فصل زیبایی را در تمدن بشری گشوده است. نوسازی، بازسازی و زیبا سازی، اهتمام به شادی کودکان با خرید لباس‌های نو و هدیه و عیدی، تبریکات و انتشار پیام‌های شادباش برای سایرین، تقویت پیوند اعضای خانواده، فامیل و جامعه، فراموشی کدورت‌ها و عفو زندانیان، ایده تمیز کردن به عنوان بهانه‌ای زیبا برای سرک کشیدن به گنجه‌های غبار گرفته تعلقات مادی و معنوی و پاک کردن غم و اندوه قدیمی برای تجدید نظر و نو شدن برای فصل جدید زندگی است.
نوروز بر جنبه‌های فلسفی عدالت (تعادل شب و روز) توجه دارد که امروزه یکی از تعاریف متکثر صلح  تعادل می‌باشد.
برگزاری مراسم آیین نوروز در خانواده و جامعه احترام عمیق به سنت و فرهنگ است. زیرا به نظر می‌رسد این جشن باستانی ۳۰۰۰ ساله دارای پتانسیلی است که می‌تواند محور هم‌گرایی، صلح و دوستی در خانواده، جامعه و چهارصد میلیون انسان  در این حوزه تمدنی باشد.
سفره هفت سین و زیبایی نمادهای آن در جهت فرهنگ صلح.
-سبزه : نمادی برای تولد دوباره و تجدید حیات.
-سنجد: نمادی برای تولد عشق.
-سیب: نمادی برای زیبایی و سلامتی.
-سیر: نمادی برای سلامتی.
-سمنو: نمادی برای ثروت و باروری، رفاه.
-سرکه: نمادی برای صبر و حکمت که همراه با پیری است، مدارا.
-سماق: نمادی برای طلوع آفتاب یک روز جدید.
-آینه: نمادی برای بازتاب زندگی و باروری.
-سکه: نمادی برای رونق.
-ماهی قرمز: نمادی برای زندگی.
به گفته حافظ فرهنگ ایرانی، فرهنگ بهار است.
زندگی کوتاه است و باید فرصت برای مراقبت از یکدیگر را از طریق اشاعه اعمال خوب، صلح، شادی و مهربانی را فراهم آوریم.

کلمات کلیدی :